eFotbal premiership milujufotbal fotbal.hattrick.cz golfdigest probasket sportwin dokonalazena

Lovebrand JT dobývá český trh! | Fotbal.HATTRICK.cz

Trojnásobná porce fotbalového čtení

Lovebrand JT dobývá český trh!

📁 Aktuálně, Časopis, Časopis - archiv, Domácí fotbal, Fanoušci, Fotbal, Homepage, To nejlepší z HATTRICKU, Topstory 🕔22.5.2019

Lovebrand JT dobývá český trh!

UPOUTÁVKA – Říká se, že Nike neprodává kopačky, ale pocit, že v nich každý může střílet jako Ronaldo. Značky už totiž dávno neprodávají produkty, ale emoce. A ty teď v českém fotbale prodává zkušený marketér Jaroslav Tvrdík, který tohle všechno moc dobře ví a ukazuje, jak se balíček takových vědomostí může hodit při řízení fotbalového mančaftu.

Žádný český klub se v současné době nemůže pyšnit tak spokojenými fanoušky jako pražská Slavia, a to navzdory tomu, že její náskok v lize na druhou Plzeň se jen během dubna ztenčil na polovinu. Důvodů je samozřejmě několik. Červenobílí předvedli famózní jízdu Evropskou ligou, V klubu všechno šlape, jak má, jeho rivalům se výkonnostně ani výsledkově příliš nedaří, jeho hráči se v hojném počtu objevují v národním týmu a komunikace směrem k veřejnosti probíhá na jedničku.

Za tím vším ale nestojí žádná šťastná souhra okolností, nýbrž „všemocný“ Jaroslav Tvrdík. Muž, jehož nástupy kamkoliv bývají stejně velkolepé jako právě probíhající slávistická jízda, ale o to bolestivější pády je následují, a muž, který to perfektně umí s lidmi. Ti, kteří měli tu čest se s ním osobně setkat, ho popisují jako skvělého a zábavného společníka a bodrého hostitele. Právě tyto kvality mu kdysi pomohly do funkcí, k jejichž vykonávání neměl potřebné zkušenosti (mezi nimi i do vršovické „ředitelny“), a nyní s nimi pečuje o nejlepší marketingový projekt, jaký kdy český fotbal zažil. Prodává sešívané emoce.

Tvrdík je jako fénix. Vstává z popela vždycky o něco silnější a zkušenější a lidé na něho zírají s úžasem a otevřenými ústy. V českém fotbale působí už od svého příchodu jako mytické zjevení, které chce věci dělat jinak – tak, jak je tu ještě nikdo nikdy nedělal –, a při zpětném ohlédnutí se za letošní jízdou Evropskou ligou nezbývá než konstatovat, že jeho přístup slaví úspěch, jen ten finanční se zatím nedostavuje. Ale i budování velké firmy stojí velké peníze a chvíli trvá, než se začnou vracet, na Spartě by mohli vyprávět. Tvrdíkovi na penězích ale nikdy příliš nezáleželo. Jak o něm kdysi napsal novinář Jiří Štický, vše, co dělal, dělal vždy srdcem a ve velkém (a za cizí peníze).

Že fotbal se v Česku musí dělat srdcem, praví už lidová moudrost, ale zda i ve velkém, se teprve ukáže. Na Spartě to nevychází možná právě proto, že tam chybí to srdíčko, které do svého vršovického projektu Tvrdík svědomitě vkládá. Vždyť kde jinde ve světě je hlavním komunikačním kanálem s fanoušky soukromý twitterový účet šéfa klubu? S Danielem Křetínským si Sparťané mohou přečíst rozhovor jedině, když zrovna kupuje francouzská média, ale s Tvrdíkem Slávisté komunikují ne na denní, ale na hodinové bázi. Neustále čtou jeho slova chvály o tom, jak skvěle „náš tým“ povzbuzovali a jak jsou jim všichni v klubu vděční, protože bez jejich neutuchající podpory by „to nedokázali“. Na první pohled to možná připomíná prvoplánový slogan sázkové kanceláře Tipsport „Bez vás by nebyli nic“, který má ve fanoušcích vzbudit dojem, že jsou důležitější než samotní hráči, ale slyšet taková slova opakovaně přímo od šéfa klubu, který odmalička zaslepeně miluji a kterému obětuji každý víkend, to je balzám na duši. A Tvrdík, navíc brilantní rétor, si to moc dobře uvědomuje, Křetínský bohužel pro Spartu nikoliv.

To, že Slavii vyjely do Londýna podpořit tisíce sešívaných fanoušků a že komentátoři České televize věnovali polovinu zápasu oslavě jejich „fandění“ a neustálému vychvalování toho, že ještě nezaházeli trávník dýmovnicemi, je především Tvrdíkova zásluha.

Ze svého někdejšího působení na kampaní ČSSD si totiž kromě socialistických gest (proplacení permanentek fanouškům za ostudný výkon v Talinnu v létě 2016) odnesl také umění nastolování témat, tzv. agenda-setting. Tak dlouho na svém twitteru i v médiích vychvaloval fanoušky poté, co v domácím pohárovém utkání uráželi trenéra Karviné Františka Straku a jeho rodinu, až tomu média uvěřila a téma od něj přebrala. Fanoušci si ověřili, že si jich klub nesmírně váží a společnými silami dokáží všechno, a na výjezd se vydali v rekordním počtu.

Abychom ale Tvrdíkovi nekřivdili. Za urážení Strakových dětí fanouškům „pořádně vyčinil“, umně a s obdivuhodnou grácií to zvládl přesně na té hraně, kdy sice získal body u všech „neslávistů“, ale zároveň se „svých věrných“ nijak nedotkl viz přiložený box. Jeho dlouhodobě vyjadřování o fanoušcích připomíná díl seriálu Teorie velkého třesku, v němž se Sheldon Cooper pokoušel vychovávat sousedku (a kamarádku) Penny jako psa, a za každý žádoucí projev chování jí hodil „dobrůtku“, pohladil ji po vlasech a pochválil. Tvrdík touhle technikou, kdy odměnou jsou fanouškům slova chvály a obdivu, vychovává slávistické publikum, aniž by si to samo, stejně jako Penny, uvědomovalo, a sklízí za to „lásku“ slávistického lidu, protože on je ten, kdo do Edenu přinesl peníze, výhry a poháry. V českém prostředí na tom asi málokomu přijde něco divného, ale ve světě se prostě fanoušci nechválí za to, že fandí svému klubu.

Důležitá je ale kontinuita jeho komunikační strategie. Křičí, když se daří, a nemlčí, když se nedaří. Za špatný výkon umí (přes média) hráčům na oko „vynadat“, aby zůstal s rozhořčenými fanoušky na jedné lodi, protože dokonale chápe, že nálada fanoušků je pro dlouhodobý úspěch klubu klíčová, a oni mu to umí vrátit. Znovu se nabízí srovnání s rivalem z Letné. Oběma klubům v létě „ve zlém“ utekli mladí fotbalisté z akademie do Plzně. Šlo o sparťany Gabriela s Hezoučkým a slávistu Buchu, situace na vlas stejná a pro oba kluby neveselá. Jenže zatímco sparťanští fanoušci viděli chybu ve vedení Sparty, které mladým talentům neumožnilo integraci do A-týmu, a dali mu to pořádně „sežrat“, slávistické publikum se (za přispění Tvrdíkových tweetů) obrátilo proti mladému Buchovi a jeho zastupující agentuře – vnějšímu nepříteli. To oni přece byli ti zlí, kteří chtěli poškodit „náš klub“.

Komunikace je Tvrdíkovou nejsilnější zbraní, ostatně jako každého lovebrandu. Neustále ji…

CELÝ PŘÍBĚH TVRDÍKOVA MARKETINGOVÉHO ÚSPĚCHU SI PŘEČTETE V NOVÉM ČÍSLE ČASOPISU HATTRICK, KTERÉ VYŠLO VE ČTVRTEK 16. KVĚTNA 2019.

-red-

(zdroj fotky: slavia.cz)

Sdílejte tento článek
Hattrick_banner_638x100px

Nové číslo právě v prodeji

2016/01

Zavřít
Google+
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace