eFotbal premiership milujufotbal fotbal.hattrick.cz golfdigest probasket sportwin dokonalazena

Kam se Slavia přestěhuje? Stadion v Edenu nelze přestavět za chodu

📁 Aktuálně, Blogy, Domácí fotbal, Homepage, Pavel Procházka, Synot liga, Topstory 🕔10.5.2016

slavia_grafika_slavia.czSlavia by musela na rok do azylu.

BLOG – V pátek se večer ve fanshopu v Edenu, který je součástí fotbalového stadionu, při vzdělávací diskusi „Univerzita Slavia“ (pořádané pravidelně odborem přátel červenobílých) hovořilo i o plánované přestavbě stadionu na 30 až 35 tisíc diváků. Hostem večera, jenž byl věnován historii slávistických stadionů, byl totiž autor současného nejmodernějšího a největšího fotbalového stánku v Česku – architekt Martin Kotík (podílel se mj. i na pražském obchodním domě Kotva či na Burzovním paláci). Bylo to zrovna v předvečer osmého výročí slavnostního otevření nového vršovického stadionu (7. 5. 2008).

Již před týdnem mluvil dvaasedmdesátiletý architekt na stejné téma i s kolegou Stanislavem Hrabětem z isport.cz. Kotík znovu slávistickým fanouškům potvrdil, že přestavba Edenu je reálná, ale že alespoň na jednu sezonu (možná 2017/2018, spíš 2018/2019) budou muset fotbalisté svou arénu opustit. Za chodu se současný Eden zcela rekonstruovat nedá.

Co všechno Martin Kotík, významný český architekt a zakladatel architektonického ateliéru Omicron-K, slávistickým příznivcům řekl?

O MOŽNOSTI PŘESTAVBY. .„Umíme všechno, respektive i české firmy už umějí všechno. Je jen otázka, kolik to bude stát a kdy a jak se nejasné a spletité majetkové otázky kolem stadionu vyřeší. Přestože pro fotbalovou Slavii v okolí Prahy připravuji fotbalovou akademii (podle našich informací ve Vestci – pozn. aut.), o tom, že se má stát Eden Arena Národním stadionem, jsem se dozvěděl z novin. Zatím mi nepřišla v této věci žádná oficiální zpráva, s nikým jsem zatím nejednal. Mohu jen zopakovat, že jde o politické rozhodnutí na vyšších místech, které ovšem vítám. Jak ekonomicky, tak prostorově je možné, aby Eden zvýšil svou kapacitu ze současných 20 tisíc na 30 až 35 tisíc diváků. Víc by tento prostor už neunesl, protože kolem je zástavba, na jižní straně pak železniční dráha směrem na České Budějovice. I padesát tisíc lidí by nakonec šlo, ale to by byla tak výrazná přestavba, že by bylo jednodušší stadion zbourat a postavit úplně nový. Stavba musí působit architektonicky jednotně, nesmí být poznat, co je na ni staré a co nové. Stadion pro 35 tisíc diváků musí vypadat tak, že byl pro tuto kapacitu od začátku stavěn, a ne že se jen něco dodatečně přidávalo. Umíme to ovšem zařídit tak, aby výsledek vypadal, že šlo o původní plán.“

O NUTNÝCH ZMĚNÁCH STADIONU. „Největší potíž nastane se střechou. Ta totiž zakrývá asi 95 procent hlediště. Aby se ochozy zvedly nebo rozšířily, musela by se celá předělat. Tedy nejprve sundat. A to nelze dělat za provozu. Muselo by se přidat druhé patro, tedy nová galerie. Ta by se přistavěla nad celým prstencem mimo hlavní západní tribunu, která by zůstala stejná. Rozšiřovali bychom stadion na jeho východní straně, směrem k dalším slávistickým sportovištím, kde měl být původně parkovací dům. Tam je dost místa.“

O PŮVODNÍCH PLÁNECH. „V plánech stadionu, který byl otevřen v roce 2008, se s nějakým rozšířením kapacity nepočítalo. První plán byl dokonce jen pro patnáct tisíc lidí, pak jsme to zvedli na osmnáct a nakonec na nynějších dvacet tisíc diváků. Mohli bychom možná jít až na pětadvacet tisíc, ale byli jsme nakonec rádi za těch dvacet tisíc. V závěru stavby, jak docházely peníze, se už hodně šetřilo. A nikdy se tehdy nepředpokládalo, že by se stadion mohl časem rozšířit. Až začátkem roku 2014 se o tom začalo poprvé mluvit v souvislosti s tím, že UEFA v roce 60. výročí ME v roce 2020 rozhodla, že šampionát bude výjimečně pořádat více měst po celé Evropě. To jsme dostali poprvé zadání, jestli by to vůbec bylo možné. Zjistili jsme, že by se stadion pro 35 tisíc diváků do prostoru vešel, aniž by se nemusely přikupovat či zabírat další parcely. (Nakonec však FAČR kvůli chybějícím garancím ze strany tehdejšího vedení hlavního města Prahy od projektu ustoupila – pozn. aut.).

MOŽNÉ PŘEKÁŽKY A PROBLÉMY S ÚŘADY. „Těch je hodně. Půjde o otázky dopravy, parkování, větší hlukovou zátěž. Už minule si někteří obyvatelé okolních domů stěžovali na hluk, musela jsem jim proto udělat nová okna. To jsou další náklady. Hodně by měla v této věci pomoci Městská část Praha 10.“

POČÍTÁ ARCHITEKT KOTÍK, ŽE BUDE DĚLAT I REKONSTRUKCI EDENU? „Ano, přiznám se, že bych byl naštvaný, kdyby tu práci zadali někomu jinému. A byl by to i právní problém, zajisté bych se tomu bránil. On každý architekt má jiný rukopis a bylo by to na tom stadionu vidět. Pro náš ateliér by to zase na druhou stranu byla výzva dokázat, že to zvládneme a že bude nový, větší stadion vypadat hezky.“

POTÍŽE S PAMÁTKAŘI? „V této lokalitě žádné – na rozdíl od Letné – nehrozí. Kdyby nám šlo jen a jen o fotbalový stadion, bylo vše mnohem jednodušší. Ani koncertní podoba nepřináší starosti, naopak zvednutí ochozů umožní jejich vyšší počet, protože se stadion odhluční vůči okolí, přilehlá zástavba bude víc chráněná. Složitější ale bude, jak už jsem říkal, zásah do komerčních prostor. Řeknu příklad: pro ponechání hotelu Iris musíme některé sloupy zesílit nebo provrtat celou stavbu. A přerušit na určitou část jeho provoz. Samozřejmě, že za to pak majitelé budou požadovat určitou kompenzaci. S tím je nutné předem počítat. Kdybychom nyní stavěli od začátku, počítali bychom s tím. Ale, jak už jsem řekl, všechno dneska jde. Všechno i české firmy dovedou.“

KOLIK PŘESTAVBA BUDE STÁT. „Nebude to levné, ale pořád to bude levnější, než kdyby se stavěl úplně nový Národní stadion na zelené louce. Počítám, že by celková cena nemusela překročit 700 milionů korun. Přestavba je výrazná úspora, nemuselo by to jít do řádu miliardy jako při novém stadionu. Pokud má jít o Národní stadion, musíme zvýšit jeho komfort. Už nyní, když je v Edenu plno, tak WC a stánky s občerstvením nestačí.“

VYSOUVACÍ STŘECHA. „Když nám ji zadají, uděláme ji. Ale pozor, jsou zde určitě zkušenosti například s arenou Ajaxu v Amsterdamu. Tam velmi často vyměňují trávník. Na určitá místa hrací plochy totiž nesvítí sluníčko. I v Edenu by se pak musel častěji vyměňovat trávník, i když třeba ne tak často jako v Amsterdamu. Což rovněž něco stojí.“

INSPIRACE. „Jen zopakuji, že jsme se zajímali hlavně o to, jak stadion uživit. Komerční prostory přinášejí peníze sedm dní v týdnu, fotbal se hraje jednou za čas. Vzor jsme hledali v Basileji, byli jsme i v Portugalsku, kde budovali nové stadiony pro EURO v roce 2004. Kromě hotelů někde mají pod stadionem i hypermarkety.“

NA JAK DLOUHO SLAVIA STADION OPUSTÍ? „Jak jsem říkal, náročné je předně vyřešení majetkových problémů a pak roční projekční příprava. Viděl bych to na sezonu 2017/2018 či 2018/2019, část by šla dělat předem, případně na konec za provozu.“

synot tip arénaBude se Eden v nejbližší době rekonstruovat?

A vyvstává zásadní otázka? Kde by Slavia hrála?

  • Na Strahově, kde kopala začátkem 90. let a pak zase od roku 2000 až do 7. května 2008? Těžko. Strahovský stadion nyní dost chátrá a muselo by se i do něj investovat?
  • Na Bohemians 1905? To by bylo řešení. Ostatně Bohemians 1905 před nedávnem v podobné situaci využívali Eden. V Ďolíčku už Slavia jednu sezonu za Borise Korbela (1991 až 1992) úspěšně působila. Tenkrát byla ale jeho kapacita třikrát větší. Nyní by mohla nastat s menším počtem diváků u klokanů potíž.
  • Na Spartě? Kapacitně by to bylo v pořádku. Jenže hrát na půdě největšího rivala, je pro spoustu fanoušků Slavie dnes nepředstavitelné. I když ve druhé polovině 60. let 20. století, když se přestavovala Letná, sparťané v Edenu našli svůj azyl. Dokonce tu hráli slavné čtvrtfinále PMEZ (bývalé Ligy mistrů) proti Realu Madrid! A dokonce prý existovala smlouva či dohoda, že až Slavia bude rekonstruovat Eden, Sparta jí na oplátku svůj stánek velkoryse zapůjčí. Tak, jak to ostatně na Letné dělávala už za první republiky. Jó, to byly příjemnější fotbalové časy.
  • Na Julisce? To je dost neoblíbený pražský stadion se špatným dopravním spojením a parkováním. A hlavně, otevřená je na Dukle jedna tribuna k sezení. Ostatní jsou stále jen k stání a diváci do nich tak na ligu chodit nemohou.
  • Na Žižkově? Tam je kapacita ještě menší než na Bohemce. A fandové Viktorky mají blíž ke Spartě než ke Slavii.

Takže možná bude zapotřebí kromě rekonstrukce Edenu předtím alespoň částečně vylepšit i Strahov. Nebo že by to za slávisty pro změnu udělala FAČR, když by pro ni v Edenu vyrůstal kýžený Národní stadion?


Kdo Eden Arenu vlastní?

  • Stadion patří společnosti Eden Arena, kterou ovládají dvě zahraniční společnosti – 90 % kyperská Copperbow Assets Limited, 10 % britská E Side Property. Obě oficiálně vlastní kladenský advokát Václav Slavíček.
  • Údajně v pozadí stojí investor Karel Pražák, bývalý spolupracovník Petra Kellnera a jeho PPF, který chystá stadion k prodeji.
  • Čínská investiční skupina CEFC (majitel fotbalové Slavie) uzavřela dohodu s Eden Arena o koupi většinového podílu. CEFC počítá s investicí 50 milionů eur (asi 1,35 miliardy korun) a navýšením kapacity stadionu na 35 tisíc diváků.
  • E Side Property (ESP) dluží 600 milionů korun. Bez vypořádání dluhu se stadion prodat nedá. Proto se jedná o oddlužení, Pražák nabízí dluhopisy ESP za padesát procent jejich nominální hodnoty. Někteří věřitelé, jako třeba MČR Praha 6 a MČ Praha 10 váhaly, zda tuto nabídku využit.
  • Kromě potíží s dluhopisy musí být vyřešen také spor s majitelem hotelu Iris, který sídlí uvnitř stadionu a je předmětem soudní pře mezi Edenem a bankou Raiffeisen, nepřehledné jsou i vztahy s majiteli pozemků pod stadionem (je třeba mj. dořešit věc i s tělovýchovnou jednotou SK Slavia Praha).

Pavel Procházka, šéfredaktor magazínu HATTRICK

(zdroj textu: isport.cz, efotbal.cz; zdroj fotek: slavia.cz)

Sdílejte tento článek
Hattrick_banner_638x100px

Nové číslo právě v prodeji

2016/01

Zavřít
Google+
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace